Välimeren lautoilla pääsee noin yhden yön (tai päivän) kestävän matkan ajan maasta toiseen. Olen mennyt mm. Sardinia Genova reitin Grimaldilla joka maksaa noin 100e, tai halvempi ilman hyttiä vain penkkipaikalla. Moni nukkuikin vaan kahviloiden/käytävien penkeillä. Lauttalippuja on yleensä helpompi ja nopeampi ostaa kuin risteilylippuja, koska risteilyt ovat niin kysyttyjä ja ne tulisi varata viikkoja etukäteen tai niin on sanottu. Lauttalippuja myös Tirrenialle saa yleensä satamista, tosin sen mukaan miten ne ovat siestaa ennen tai sen jälkeen auki. Grimaldin lautalla oli siesta, joten ravintolat pidettiin iltaan asti kiinni ja kahvilat vain auki. Suuremman ruokaelämyksen voi kokea maissa siestan takia. Ruuat olisi maksaneet erikseen buffetissa. Lautalla olisi ollut tekemistä esim. pelit, maksullinen nettipiste, maisemien ihailu sään salliessa (oli pilvistä), pieni putiikki. Hyvällä ilmalla voi nähdä paljonkin. Suurin osa kuitenkin laivalla vain ravasi kerroksesta toiseen katsomaan mitä on missäkin, niin minäkin. Näillä lautoilla kukaan ei kännää, osa ihmettelee lautan hintoja vain istuen paikallaan, osa ravaa katsomassa mitä on missäkin. Suurin osa on paikallisia turisteja. Lautoilla pääsee useita eri reittejä myös mm. Civitavecchia Palermo, Civitavecchia Barcelona, Tunisia, Genova Barcelona, Brindisi Korfu reitti myös kesällä. Myös talvella suurin osa lautoista kulkee ja Välimerellä on usein kaunis ilma myös talvella ainakin syksystä joulukuuhun saakka ja sitten taas helmi tai huhtikuussa. Itse menisin siis mihin aikaan vaan vuodesta. Lauttafirmoja on useita eri kuten Tirrenia, Moby. Lautoilla voi ottaa pelkän istumapaikan, mutta myös hytin voi maksaa erikseen.
Olen aina ottanut hytin, mutta monet jäävät nukkumaan valaistujen kahviloiden penkeille tavaroineen se kun on edullisempaa ja yksi budjettivaihtoehto. Nyt tehtiin myös läpivalaisu tavaroille, tosin valvonnan lisääminen on vain hyvä. Lautat ovat suunnilleen saman kokoisia kuin esim. Vikingline tai Silja, joten niissä pystyy kyllä olemaan yön läpi. Kuvissa Msc risteilijä ja Gnv lautta. Lautta ei keilunut tosin oli pilvinen kevätsää. Menisinkö uudestaan? no menisin, mutta taas omien eväiden kera kun ravintolat voi olla siestalla minulla oli mukana esim. keksejä.. Ja kulutusta on tosiaan paljon vähemmän lautoilla kuin ristelijöillä lautat on vihreämpi vaihtoehto matkustukseen kuin lennot tai pitkät risteilyt. Miksi? se on tutkittua tietoa ja varmaan myös siksi kun lautoilla mennään vain nopeasti ilman viikon matkaa ja ilman risteilyjen runsaita palveluita kulutuksineen. Piippu alkaa savuttaa yleensä vasta merellä eikä ennen. Lautoilla kuten risteilijöilläkin on nykyään monenlaisia ympäristöystävällisiä ohjelmia ja myös hanavesi pyritään kierrättämään nykyisin, se on hyvä. Lautat muualla: reittejä on lukuisia eri, Englannista pääsee Espanjan Santanderiin tai Ranskaan lautoilla, Italiasta Espanjaan ja Italian saarille tai Pohjois-Afrikkaan, Hollannista Englantiin, Ateenasta Kreikan saarille, Tukholmasta Riikaan, Suomesta pääsee myös Saksaan. Katso reittejä direct ferries. Usein lautat tulevat halvemmiksi kuin lentäminen, tuo Italia-Espanja reitti olisi tullut paljon kalliimmaksi jos olisin maksanut erikseen lennon ja hotellin, kun lautan ja hytin hinnalla sai matkan ja yöpaikan.
Junakokemuksia Espanjasta: vietin kesällä 2018 muutaman kuukauden aikaa Costa Blancalla ja Kataloniassa. Joten reissasin junilla. Junaliput ovat harmittavan kalliit Espanjassa, niistä voi joutua pulittamaan jopa saman summan kuin lautasta eli 100e. Tosin ykkösluokkaan yleensä sisältyy ruuat ja pienet jälkiruuat ja junamatkailu on yksi ekologisimmista matkailumuodoista. On Espanjakin silti junailukokemuksen arvoinen ainakin kerran. Mutta silti esim. Italiaan verrattuna Italiassa yleensä paikallisjunat ovat vielä halpoja. Yksi juna Espanjassa piti outoa ääntä ja en tiedä johtuiko junasta vai raiteista, mutta junat olivat aika usein vanhoja ja nuhjuisia tosin vähemmän rappusia kuin Italian vanhoissa junissa. Maisemina näkyi eniten vain kuivaa aavikkomaata ja vihreää maaseutua. Matkalaukuille oli vain pienet säilytystilat kuten muuallakin aina junissa jokin pieni täysi nurkka laukuille. Muutamia kertoja tehtiin myös laukkujen läpivalaisut kuten Barcelonan juna-asemalla. Junilla on vain tiettyjä reittejä, eli jos haluaa yrittää vaikka Alicantesta Portugaliin se ei ihan niin vain onnistu, täytyy mennä Madridin kautta. Ja mites varkaat, no en ole vielä koskaan kohdannut varkaita junissa. Tosin en ikinä nuku junissa, vaan olen valppaana. Pyrin myös nykyään pitämään matkatavarat lähellä. Useimmat reitit menee Madridista. Aikaisempia juttuja: matkavinkki upeat rantareitit. 10 syytä matkustaa junilla. Junamatkavinkkejä maailmalle upeisiin kohteisiin. Välimeren lautat kokemus. Kansainvälinen meripäivä ja laivoja Välimerellä.
My ferry travel tips & experiences: last summer I gone from Italy (Civitavecchia) to Spain by ferry. There is many ferry companies such as Grimaldi, Gnv, Moby lines etc. to choose. Also many routes such as: Genova-Barcelona, Civitavecchia-Palermo, Tunisia, Brindisi to Corfu in summer. Ferries are different than cruises ofcourse, the journey is shorter example 1 night usually. And buffet is not included but with diverse payment. If you travel by ferry you can choose if you decide to pay a cabin or not, I always took cabin. But also I notice many passengers spent the night at the restaurants without a cabin, if you want to save money it's possible to stay without cabin. It's more green choice to choose ferry than other type of traveling (plane, cruise etc.) because usually there is less pollution if you choose ferry. Ferry routes are also more shorter and less services. I could recommend anyway and I would go anytime of the year. But good season to visit and travel by ferry example summer, autum and then in February or April could be also a good weather. Now especially travelers should try to choose a ferry and train routes because of climate change. There is multiple journey options to choose: ferry from Italy to Spain or to islands in Italy or North Africa, ferry from England to Santander or France, ferry from Amsterdam to UK, Stockholm-Riga, Finland has ferry routes to Stockholm, Talinn but also to Russia and Travemunde. Athens has a ferry routes to beautiful islands. Check Direct Ferries.
Train travel experiences in Spain. Last summer 2018 I spent some time traveling in Costa Blanca and Catalonia. Unfortunately train tickets are not the most cheapest in Spain but Spain is also worth visiting anyway. I chose the route Barcelona-Alicante. I saw desert landscapes. The weather was sunny mostly. There was not much stairs on train but lack of spaces for luggages because a lot of tourists come and travel. Barcelona's train station has a checkup for luggages and bags, for security. Madrid is the city that has most direct routes in Spain, example if you want to visit Portugal there is routes around Spain and Portugal.
Kuvaa Civitavecchiasta. Kohteessa oli lämmin yli +20C jo keväällä ja myös helmikuun jälkeen alkaa olla lämmintä. Kuvassa Gnv lautta. Kohde käy myös lautta ja laivabongaukseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentointi on jälleen käytössä uusissa jutuissa.