lauantai 30. tammikuuta 2021

Oudot matkakokemukset vol.2


Edellinen oudot matkakokemukset on suosittu joten jatkoa sille, tässä kokemus viidakkomuurahaisten vieraana: olin just lukenut jonkun matkablogista sademetsäjuttuja ja olin keski-Euroopassa, josta otin yhden hotellin suoraan vaan. Hotelli oli kohtuuhintainen, vanha ja nuhjuinen mutta ajattelin olevan ihan ok. Useinhan melkein kaikki on sellaista, eikä hotelli edes ollut kahden tähden. Kävin ostoksilla tai syömässä ja illalla huomasin punaisia jätti sademetsämuurahaisia pitkin kokolattiamattoa. Työntekijä ei niistä piitannut mutta tarjosi toista huonetta juuri ja juuri. Aamulla aikaisin alkoi remontti suoraan ikkunan luona ja huone oli täynnä purevia viidakkomuurahaisia. Ihme kyllä pääsin niistä eroon ja peruin loput yöpymiset. Olen paljon matkaillut enkä vielä koskaan Euroopan ulkopuolella viidakoissa, mutta viidakkomuurahaisia näyttää kyllä olevan muuallakin ja kaiken lisäksi silloin oli talvi ja kohteena kaupunki kaukana luonnosta. Hotellin edessä ei ollut edes puita. Tärkein neuvoni tähän liittyen on älä ikinä pidä laukkuja auki hotellihuoneissa ja yritä tarkastaa se huone. 

Olen nähnyt vähemmän vastaavia hyönteisiä käymissäni subtrooppisissa kohteissa, niissä yleensä pestään lattiat sitruunapesuaineilla. Etelässä olen tähän mennessä nähnyt vaan hyttysiä ja minikokoisen skorpioonin. Tosin sitruunarannekkeita voi kyllä tarvita etelässä hyttysten takia. Kerran sain hyttysenpiston otsaan Italiassa Adrianmerellä, jonka seurauksena meinasin alkaa unohdella asioita yhden päivän ajan ja sain päänsäryn. En tiedä oliko kuumetta vai ei, koska sää oli +40C. Sen jälkeen olen muistanut laittaa yleensä aina sitruunarasvaa myös otsaan ulos mennessä illalla etelässä. Hyönteisiin liittyen olisi vielä yksi kokemus Liguriasta, olin hotellissa yhden yön seuraavana aamuna lähdin laivalle. Se yö olisi siis pitänyt yrittää nukkua todella hyvin aikaisen lähdön takia. Kyllä yritinkin vaikka huonouninen muutenkin olen. Heräsin kovaan pistoon jalkapohjassa, en jaksanut tai viitsinyt kauhean paljoa tutkia mutta yritin katsoa mikä se oli, mitään ei näkynyt. Siitä pistosta jäi punainen piste jalkapohjaani vuosiksi, ei muuta. Espanjan kommelluksista kerroin jo aiemmin tässä lisää: olin varannut hotellin ja sitten päätin ottaakin lisäöitä, niin respassa oli eri työntekijä ei paikallinen. Odotin ja sitten sain huoneen jota maalattiin. Menin takaisin respaan ja siellä työntekijä naureskeli puhelimessa, eli se oli tahallista. Kyllä ärsytti. Sain lopulta toisen huoneen mutta se oli täysin erilainen kun ne muut huoneet. Vielä lisää outouksia: olin Saksassa junassa kerran ja siihen aikaan vielä uskalsi jättää matkalaukun junan toiseen päähän, enää en niin tekisi. Pysäkille jäädessä huomasin että silloin limenvihreä matkalaukkuni olikin sotkettu jollain ruskealla värillä. Laukku muistutti graffittia. Sain ihme kyllä värejä pyyhittyä pois, mutta ainakin vuoden verran matkalaukussa oli pieniä ruskeita graffititahroja. Sitten se hajosi. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentointi on jälleen käytössä uusissa jutuissa.