torstai 22. syyskuuta 2016

Mitä tekisin jos en matkustelisi ja mitä matkailu on opettanut minulle


Ajattelin pohtia aihetta mitä tekisin jos en matkustelisi näin paljoa, mitä jos en matkustelisi koko ajan. Luulen että asiat olisi aika erilaisia kuin nyt. Jos en matkustelisi olisi paljon aikaa muuhunkin. Luulen että katsoisin enemmän sarjoja, elokuvia, uutuusleffoja ja vanhempia hyviä leffoja. Luulen että aikaa jäisi kirjojen lukemiseen, eikä vain nopeaan matkalehtien vilkaisuun. No musiikista en ole luopunut. Wikipedia toimii minulla vähän kuin kirjastona ja se on kätevä aina kun haluaa tietoa vaikkapa matkakohteesta tai sen historiasta. Voisin rentoutua vain ollen yhdessä kohteessa, mutta sitten jäisi näkemättä paljon muuta. Koska matkustan koko ajan, aikaa ei jää paljoa muuhun. Matkailu ja kohteiden kiertäminen pitää minut kiireisenä ja pidän siitä. Olen tottunut tähän. Olen kuin jokin matkaopas tosin ilman palkkaa ja ilman ohjattavia turisteja. Voisin elää aivan tavallista arkea ilman mitään sen kummempaa ja uskon että se olisi jopa rennompaa kuin jatkuva matkustelu. Mutta toisaalta pidän tästä kovasti, enkä ole ollut valmis luopumaan matkailusta edes silloin kun olen vihannut painavaa matkalaukkua. Tykkään nähdä erilaisia maisemia, kulttuureita, kohteita ja tietysti myös auringosta. En näe siinä mitään väärää.

Kun olin Wienissä tiesin jo tarkasti etten voi aina vain matkustella, mutta miksi en tekisi niin kauan kuin pystyn siihen, olemaan reissussa koko ajan. Kun olin Frankfurtissa keväällä heräsin ajatukseen miksi olin siellä, miksi valitsisin vain jonkun kohteen jos voin valita kohteita joita todella haluan nähdä. Aloin itse kyseenalaistaa omia valintojani ja se oli hyvä, koska sitten menin Välimeren risteilyille sun muualle. Aina välillä myös ajattelen että onko tässä järkeä ja joka kerta löydän jonkun syyn että on. Jos en matkustelisi en edes ajattelisi näin, olisin ehkäpä pinnallisempi. Nyt minua ei haittaa se jos vaikkapa ripsiä tippuu pois ja vaakaa en omista. Olen löytänyt mahtavia kohteita ja näin paljon muutakin. Luulen että harrastaisin jotain jos en matkustaisi, ehkäpä uimista, tai ehkä kokeilisin veneilyä. Luultavasti hankkisin yhden harrastuksen johon keskittyisin täysillä.

Ehkä omistaisin kissan, tai koiran ja kissan. Olen viettänyt todella useita sateisia kesiä ja kylmiä talvia, matkailemalla näkee muutakin, tosin myös matkailemalla kokee niitä sateisia koleita päiviäkin. Olen viettänyt niin paljon myös ankeita/koleita/tylsiä kesiä että todellakin koen ansaitsevani kaikki hyvin onnistuneet reissut. Matkustelu ei tarkoita sitä että pääsisi aina sateista säätä pakoon, matkustelu on sitä että kokee eri kulttuureita ja ympäristöjä. Jos en matkusteli näin paljoa luultavasti viettäisin aikaa kotona haaveillen matkoista aina vain. Onko se sitten itsekästä, no ei minun mielestäni, pitää tehdä niin kuin miltä tuntuu ja minä en halua olla vain haaveilemassa matkoista menemättä niille. Ei ole ollenkaan itsekästä tehdä niin kuin itse haluaa. Omia valintoja pitää arvostaa ja pitää yrittää tehdä ne oikeat valinnat. Valintoja ja vaihtoehtoja on useita. Vaikka minä voin tehdä joskus niin että menen junaan ja jään pois vaan jossain (kuten tein Roomassa) mutta silti teen myös suunnitelmia ja varasuunnitelmia. Minulla on ns. taskussa useita eri suunnitelmia, jos ei yksi toimi löytyy kyllä toinenkin idea. Olen myös nyt (ja jo aikaisemminkin) säästänyt ostoksissa ja käyttänyt ne rahat mieluummin matkusteluun. Olen luopunut paljosta: suuresta osasta materiasta ja muissa tilanteissa olemisesta. Minulla ei ole enää suurta vaatekaappia täynnä vaatteita ja kenkiä. Ennen tykkäsin sisustamisesta, mutta nyt minulle on lähes sama mikä sisustus on missäkin. En käy kampaajalla, en omista mitään kallista, en osta merkkituotteita, en osta kalleimpia lentoja, pyrin käymään edullisemmissa ravintoloissa niin mm. näissä olen säästänyt nämä viime vuodet. Reissussa minulta saattaa mennä ruokaan esim. yhteen annokseen 3-6e/päivä/annos yleensä jos ravintolassa käyn. Yleensä ostan pastaa, kiinalaisia ruokia, salaattia, sushia tai muuta ravintoloissa reissussa. Mielestäni ei paha summa. Juomana juon useimmiten vettä joko ilmaiseksi hanasta tai sitten pullovesi 0,20-1e ja jääteetä. Olen huomannut että ruokakauppaan voi helpostikin mennä 10-20e joten joskus ravintolassa käyminen voi tulla jopa edullisemmaksikin reissussa. Säästän myös ruuassa eli en osta hintavia gourmet annoksia yleensä.

Haaveet on tehty toteutettaviksi, myös matkahaaveet. Myönnän kyllä sen että aikaisemmin minulla ei ollut varaa toteuttaa kaikkia matkahaaveitani ollessani kaksikymmentä ja nyt kun on ollut varaa olen tuhlannut oikein urakalla matkoihin. Näin olisin myös tehnyt oli kyseessä sitten mökin myynnistä saadut rahat tai työllä hankitut, se on ihan sama, sillä matkailuun ne olisi joka tapauksessa (ja kaikissa tapauksissa) menneet ja menevät jatkossakin. Mutta ajattelen että se on vain rahaa, rahaa saa lisää jos on valmis tekemään sen eteen jotain, mutta matkoille ei voi aina lähteä jos ei ole aikaa tai jos ei vaan voi. Nyt olen voinut. Pystyisin toki säästämään jos haluaisin, mutta minun tapauksessani raha ei ole tehty säästettäväksi useiden eri syiden takia. En myöskään ole ajatellut säästää rahaa kenenkään toisen vuoksi, enkä pysty hyväksymään sellaista ajatusta mitenkään että suvussa muka tärkein asia olisi raha, kun ei ole eikä saisi olla kenellekään se tärkein asia. Tärkein asia pitäisi olla hyvät välit toisiin ja kunnioitus. Raha aiheuttaa usein kateutta ja aivan turhaa. Olen myös tykännyt siitä etten ole aina netissä, kierrän eri kohteita, välillä voi mennä useita tunteja junassa istuen, laivalla ei ollut nettiä paitsi olisi ollut erikseen kallis netti jota en ottanut jne.

Tottahan se on että omat matkahaaveet ovat minulle aika korkealla sijalla ja tiedän että joku toinen voisi tehdä ja valita toisin. Matkustelu on mennyt minulla kaiken muun edelle mutta mitä sitten, itsepähän matkani, lippuni, ostokseni, ruokani, asumisen yms. kustannan. Mökinmyyntirahoista maksoin myös verot asianmukaisesti ja ostoksista menee myös alv. Joku toinen voi vaikka pistää omat rahansa talon ostoon jos haluaa. Osaan kyllä arvostaa muidenkin ihmisten elämäntyylejä, mutta silti erottaa ne mitä itse haluan. Sopeudun monenlaisiin tilanteisiin. Minä en ole koskaan haaveillut mistään omistusasunnosta, nuorempana joskus harkitsin hetken omaa loma-asuntoa etelässä, mutta en enää pitkään aikaan. Siksi koska omaan asuntoon sisältyy runsaasti vastuuta, paperiasioita, rahanmenoa, remontteja yms. En halua huolehtia sellaisista asioista ja remontoijaksi minusta ei ole etenkin siksi koska en halua. Ei kaikkien tarvitse elää samaa elämäntyyliä samaan aikaan. Voinpahan ainakin nauttia matkoilla merinäköaloista ja vuoristonäköaloista, eikä niiden silti tarvitse olla omia.. Niitä ei siitä huolimatta tarvitse omistaa. Tarkoitan tällä sitä että se on mahtava fiilis että voi matkustamalla mennä lähes mihin vain ja nähdä vaikka minkälaisia maisemia. Siihen kun ei eurooppalaisilta vaadita muuta kuin se että säästää ja että on passi. Lähes kuka vain eurooppalainen voi viettää vaikkapa viikon Caprin maisemissa, jos säästää.

Tietysti turvallisuusasiat välillä mietityttää kun uutisia lukee, mutta en lainkaan usko siihen että kotona oleminen olisi turvallisempaa kuin matkustelu. Ehkä jos en matkustelisi ehkä oppisin tekemään jotain uusia ruokia, mutta toisaalta taas tykkään eniten tästä matkustelusta ja olen valmis taas lähtemään uusille reissuille. Vaikka olisin aina vain kotona ei minusta ainakaan huippuleipuria tulisi. Mitä matkailu on opettanut minulle: olen oppinut lisää uusia kieliä ja myös murteita. Kielinero en väitä olevani, mutta on kumminkin ollut hyvä oppia sitenkin että kuuntelee ja muistaa sanoja. Olen oppinut sen että tulen yleensä toimeen paikassa kuin paikassa ja sopeudun kulttuuriin nopeasti. Voin tuosta noin vaan valita jonkun kohteen ja sopeutua yleensä, mutta en ehkä aina tai kaikkialla, luulen. Kestää yleensä minuutti tai tunti ja sitten voin olla jo kotoutunut. Minulla ei ole enää yhtä suosikkikohdetta, vaan viihdyn useissa eri ja löydän koko ajan uusia suosikkikohteita. Ennen olin yhteen kohteeseen jumiutuja ja sitä ennen kodissa viihtyvä tupajumi, mutta nyt arvostan myös monipuolisuutta. Matkailemalla olen löytänyt myös uusia suosikkiruokia, joita en ehkä koskaan olisi muuten maistanut, pidin esim. sushia trendiruokana vaikka hyväähän se on. Matkailemalla olen oppinut etten ole niin outo minkälaisena minua on joskus pidetty, se etten minä juo tai ole baareissa viikonloppuna ei ole mikään suuri ihme ulkomailla. Se että arvostan kahvilakulttuuria viinaa tai baareilua enemmän, ei ole maailmalla kenellekään ongelma. Olen saanut olla oma itseni matkailemalla ilman suurta suurennuslasia jolla arvosteltaisiin. Voi viettää kahvilassa minuutin tai tunteja. Ennen en olisi mennyt baariin syömään, mutta reissussa olen löytänyt hyvää ruokaa myös baareista. Kukaan ei tule huutamaan miten pitäisi viikonloppu viettää.

Matkailemalla olen oppinut arvostamaan enemmän luontoa, merta ja puhdasta ilmanlaatua. Muuten koko asia olisi saattanut jäädä huomaamatta kun Suomessa on niin paljon metsiä ja hyvä ilmanlaatu vielä. Matkailemalla olen oppinut myös sen minkälainen ruoka sopii minulle ja sen että olen herkkävatsainen nykyisin. Tosin aina välillä taistelen sitä vastaan ja menen itsepäisesti johonkin pikaruokalaan ja sitten saan taas taudin. Matkailemalla ja muutenkin opin sen etten usko enää karmaan, koska karmaa ei voi mitenkään selittää siinä kohdin kun joissain kohteissa on esimerkiksi sota, järistys tms. Sen sijaan uskon tuuriin, siihen että joskus on hyvä tuuri ja joskus huono tuuri ja se asia vaihtelee kaikilla ihmisillä kaiken aikaa. Siihen miksi tuuri vaihtelee en ainakaan vielä ole keksinyt selitystä edes matkoilla, mutta mietin kovasti. Joskus asiat ovat loistavia ja joskus epäreiluja tai huonoja. Matkailemalla olen saanut myös todella paljon uusia ideoita vähän kaikkeen liittyen, sellaista inspiraatiota jota ei muualta tulisi.  Jos en matkustaisi,  matkustaisin joka tapauksessa. Lisää vanhempia juttujani vastaavista aiheista:  vinkit nomadiksi haluaville ja pohdintaa reissaamisesta.

Traveling the country and exploring what the world has to offer broadens our horizons and paints a much bigger picture for us. Thinking how my life could be if I was not traveling all the time like nomad. I still got this feeling of going. I don't know if this feeling will ever pass and I don't even want to stop. I definitely love my traveler Nomad lifestyle. I'm not restless, or am I? I was so long time at home until I gone traveling abroad. I've spent many rainy summers also and cold winters but then I wanted to see much more. I wanted change a big change and I got it. I don't mean that by traveling is possible to escape rainy weather because it's not like that because rain could be anywhere but what I really mean is that I like to experience new cultures and new environments. I don't want anymore stuck on home without going nowhere or just once a year go because I want to travel more. Once a year is not enough to me anymore. What I would do if I was not traveling non stop: if I had more time if I was not traveling non stop I would watch all or many new movies and good old ones. I would read more books and not just magazines. I can still read books but when I pack and go and same again then I got no time for it. Luckily I didn't give up music I like to find songs on YouTube. Wikipedia is like a library to me when I want to find example information about the destination or it's history and I like reading. If I was not traveling I would focus on totally to some other hobby if I was not traveling that much. Perhaps if I was not traveling I could just stay at home dreaming of traveling but dreams are meant to be real and so I changed and started traveling. I would love to get travel job for later but it's not the most important thing if I don't get. If I didn't travel much around maybe I could be a pet owner. Maybe I would try sailing or I still could. I love traveling mostly.

Things traveling has taught to me: 
I've learned languages. I can understand Italian but also some dialects spoken in Sicily, Spain and Sardinia. Ofcourse I'm not expert but it's always good to learn more also by just listening and learning. I've learned I can just pick some Place to go (or go and stay) and get into the culture very fast, ofcourse not always but often. By traveling I've found new favorite food also. By traveling I've learned to respect more nature, sea and clean air, these things are not anymore common everywhere but if I was staying always at home without travels I could not experience these things personally. In my country (Finland) is a lot of forests, lakes and pure fresh clean air so there I didn't experience any air pollution and when I started traveling I notice things are not similar everywhere. By traveling I can get almost any view I want to I can get a great sea view or mountain view but I don't need to own the place for seeing those landscapes. I mean that I can change place and enjoy great views without buying a expensive perfect house for seeing those views. By traveling it is possible to see all kind of landscapes and live almost anywhere at the moment and I like that. It is a great feeling. By traveling I've learned to like cafe culture in Mediterranean and also in other part of Europe because I didn't drink a coffee before and then I notice it's nice to go to cafe. I've learned I don't believe anymore in Karma because with Karma we can't really explain example war and people suffering without a real reason but I believe in luck: sometime we all have a good luck and sometime things are unfair. By traveling I've get (and will get) a lot of inspiration all the time. If I was not traveling nowhere anywhere, I would still travel.