keskiviikko 13. maaliskuuta 2019

Pahimmat lentoni

kuva.

Aika kertoa pahimmista lennoistani, niistä matkailun varjopuolista. Huom. nyt varoitan että ohita tämä juttu jos kärsit lentopelosta ja siirry suoraan muihin juttuihin. Tätä juttua ei kannata lukea ainakaan päivä ennen reissua. Aloitetaan yhdestä etelä-Euroopan lennosta joka sujui ensin melko rauhallisesti ja lentokin oli mukavan tasainen. Ei mitään hätätilannetta siis, vaan rentoa paikallaan oloa. Yhtäkkiä joku henkilö matkustamossa hätääntyi sairaskohtauksen takia. Ajattelin ensin että kyllä se menee ohi, kun ei muutakaan tietoa ollut. Sitten joku työntekijä tuli ohjaamosta aika hätäisen oloisena huutamaan että voidaan joutua tekemään hätälasku pian. Siinä vaiheessa oma oloni ei ollut enää niin mukava. Toisaalta ajattelin että hätälaskukohteessa näkisi uuden kohteen. Jostain katosta tipahti happinaamari. Osa matkustajista laittoi ne osa ei, minä en. Se oli pelottava se happinaamari. Sitten yks kaks matkustamosta löytyi hoitaja joka sai sairauskohtuksen saaneen vihdoin tajuihinsa. Hätälaskua ei tarvinnut tehdä. Minua hermostutti tuossa se tilanne mahdollisesta arvaamattoman äkillisestä hätälaskusta ja se ettei lentokoneissa yleensä ole lääkäriä, siellä vain ollaan taivaalla eikä voi kävellä hakemaan apua. Lopulta kaikki oli kuitenkin hyvin ja matkustajat pystyivät huokaisemaan helpotuksesta.

Toinen pahin lentoni oli oikeastaan vielä pahempi. Aluksi kone meni tasaisesti eikä ollut tietoakaan myrskystä. Sitten yks kaks kapteeni tiedotti että vastassa olisi sadekuuro ja vastatuuli. Pian paljastui ettei voinut rentoutua kyse oli suuremmasta myrskystä. Tuntui siltä kuin voimakkaat tuulet olisivat heitelleet moottorivikaista konetta. Kone oli toki koko ajan hallinnassa ja siitä kiitos vahvahermoisille lentäjille. Myrskyn takia kuitenkin tuntui siltä kuin kone olisi laskenut korkeutta vuoristoratamaisesti kilometrin ristituulissa ja sitten sama uusiksi. Moottorin putputus kuului koneeseen sisään ja se oli pelottavaa. Oikeastihan lentokoneet voivat tarvittaessa lentää yhdelläkin moottorilla, moottoreita on useampi. Jossain vaiheessa kone kallistui sivuttain ja sitten ristituulissa takaisin. Aloin olla varma että moottori sammuisi koska se oli rikki ja piti meteliä. Sanoin että pääsemmeköhän perille tuskin. Olin 90% varma että se jäisi viimeiseksi lennoksi ilman pois pääsyä ja seuraavana päivänä asiasta olisi suuret uutisotsikot. Yleensä lennoilla aloitetaan tarjoilut, sillä lennolla ei myyty eikä tarjottu mitään ja turvavyövalo paloi koko lennon keston ajan. Onneksi kesto oli vain noin 3 tunti tai 4 myrskyn takia. Se aika tuntui kyllä pidemmältä. Lentoemännät eivät voineet kävellä käytävällä koska oli niin paljon turbulenssiä myrskystä. Koneessa oli kuin olikin tekninen vika. Jos olisin saanut päättää niin myrskypilvet olisi ehkä voinut ohittaa toisella reitillä, tai sitten lento olisi saanut vaikka myöhästyä niin että myrsky olisi ollut ohi. Pieni turbulenssi ei haittaa mutta myrsky oli pahempi ja ne ristituulet joita en enää haluaisi kokea. Näiden tapahtumien lisäksi sukulaiseni on "kadonnut "lentokoneessa. Etsintöjen jälkeen löytyi takin alta nukkumasta. Olen ollut näiden tapahtumien jälkeen muilla rauhallisilla lennoilla ja tiedostan hyvin että autoilu on vaarallisempaa kuin lentäminen. Aikaisempia juttuja: mitä jos lentämisestä tulisikin ekologista. Mitä olet aina halunnut tietää lentämisestä. Matkailu maata pitkin. Vinkkejä lentopelkoon.

My most terrible flights. Don't read this if you are already afraid. Most flights were ok but I remember 2 that were not. One flight was first ok and peaceful but suddenly someone got sick. They were searching doctor there was a nurse. They told now we must make emergengy landing because of the person got sick on plane. But suddenly the person started breathing again and all was ok. One thing made me nervous then was that there is usually no doctor on plane. But in the end it was ok and nothing didn't happen. Second flight was first a smooth flight without problems but suddenly turned "rain" that became a big storm with a lot of turbulence, cross winds and one broken engine. The engine made some putput sound and it made me afraid with that sound with cross winds. I was 90% sure there would happen a big accident and they would write about it to news after. I remember myself saying is it even possible to arrive and get away like this. There was so much cross wind, turbulence, storm and broken engine. But captain did his best and airplanes can fly with a one engine also. If I could have choose I would turn back for waiting the storm to pass or try a flight avoid the storm route with another route. After the flight there was a technical problem they fixed. I've been on flights after these experiences. Some of these things made me nervous then but also I know very well it's more dangerous to drive a car.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentointi on jälleen käytössä uusissa jutuissa.