maanantai 8. elokuuta 2016

Törkeät huijaukset matkoilla


Miksi en kirjoittaisi asiasta, miksi jättäisin tämän asian käsittelemättä. Eli aiheena pohdintaa törkeimmistä kokemistani huijauksista matkoilla, sillä kaikki ei ole vain aurinkoisia päiviä ilman huolia ja murheita. Aloitetaan Pohjois-Italiasta. Varasin hotellin, luulin että kaikki oli ok. Varasin hotellin johon olin jo aikaisemmin majoittunut yhdeksi yöksi, tosin eri aikaan. Kun saavuin paikan päälle hotellissa valehdeltiin ettei olekaan tilaa, että he ovat tehneet ylibuukkauksen vahingossa. Yritin ymmärtää asian ja hetken epäilin asian olevan tosi. He olisivat halunneet siirtää minut eri hotelliin 6 km päähän ilman autoa, keskelle ei mitään. Todella asiallista ja mukavaa palvelua, huomioon ottaen että hotellissa oli oikeasti vain muutama ihminen. Tuo asia selvisi siis seuraavana aamuna, että hotellissa olikin vain muutama ihminen, joten ei ollut täysi. Sitten ilmoitin etten voi lähteä sinne.

He lupasivat palauttaa rahat ja teeskentelivät että rahat palautettiin. Ajattelin jäädä alueelle pyörimään, ihan muuten vaan mutta myös varmuuden vuoksi. Pian selvisikin että asia oli täyttä valetta, kuten epäilin. Minua oli huijattu ja pahasti. En ollut tervetullut enää hotelliin ja minun käskettiin mennä pois ilman että maksua olisi palautettu. Palasin useita kertoja hotelliin selvittämään asiaa, mutta yötyöntekijät eivät olleet tietoisia työtehtävistään. Minähän en mene pois silloin jos joku käskee häipyä. Sitten palasin takaisin yhtenä päivänä ja paikalla sattui onneksi olemaan manageri valvomassa, joten sain rahat takaisin. Asiassa auttoi se että pysyin ns. vahvana enkä luovuttanut heti. Toisen kerran tulin huijatuksi ruokakaupassa. Ajattelin ettei minua huijattaisi, koska en suostuisi siihen. Toisin kävi. Löysin yhden ruuan jonka hinta piti olla 2e, mutta minulle lyötiin 4e hinta ja kuitissa oli muitakin epäselvyyksiä sillä kauppa oli kalliimpi kuin mikään muu ruokakauppa. Yritin selvittää asiaa, kunnes yksi kaupan työntekijänainen alkoi huutamaan ja riehumaan. Hän jopa otti paketin kädestäni agressiivisesti, laittoi takaisin hyllylle ja alkoi syyttämään varkaaksi. Minulla oli kuitti kädessä koko ajan. Sanoin hänelle suorat sanat etteivät he pidä ulkomaalaisista. Näytin kuitin hänelle naaman eteen. Työntekijä ei pystynyt ollenkaan olemaan asiallinen ja mitään pahoittelua ei tietenkään tullut. Kauppaan meni minulta 17e ja siinä oli kiitos, kolmatta kertaa en enää mennyt. Laitoin palautetta ruokaketjulle netissä. Kauheinta asiassa ei ollut se 4e menetys, vaan se millä tavalla ulkomaalaisia kohdellaan. Se aiheetta vihainen asenne ulkomaalaisia kohtaan siksi koska ulkomaalaiset ovat ulkomaalaisia. Ilmapiiri on kiristinyt, myös Pohjois-Italiassa.

Onneksi ko.kaupassa käy runsaasti turisteja ja pakolaisia, joten he eivät pääse eroon ulkomaalaisista. Yksi törkeimmistä huijauksista tapahtui minulle Wienissä vuosi sitten. Löysin lomamajoituksen joka oli kallis ja siihen lisäksi kallis varausmaksu. Tietysti kävi niin että työntekijä vei koko varausmaksusumman, joka ei ollut pieni summa. Mutta enemmän olisin hävinnyt jos olisin maksanut koko summan ja varausmaksun sen lisäksi. Jos sinä meinaat joskus tulla/tulet huijatuksi, pysy vahvana ja sano takaisin. Säästä aina kuitit ja tarkista ne heti ennen kuin poistut kaupasta. Jos pystyt maksa aina käteisellä juuri se summa mikä on oikein. Jos pystyt älä maksa suuria varausmaksusummia, ei ole mitään takuuta että niitä saisi koskaan takaisin. Se ei auta jos heti luovuttaa. Olen huomannut sen että joissain kohteissa, joissain liikkeissä, joissain ympäristöissä ollaan kovasti kyllästytty turisteihin tai kaikkiin ulkomaalaisiin nyt.  Sitten voi äänestää jaloillaan ja mennä kohteisiin, joihin on tervetullut.  Ps. blogissani on nyt myös huonot matkat -osio.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentointi on jälleen käytössä uusissa jutuissa.