sunnuntai 14. helmikuuta 2016

Tripadvisorin kauhutarinat ja huonot hotellikokemukset

kuva.
Millainen on huono hotelli. Riittää kun avaa tripadvisorin niin löytyy matkailijoiden kauhutarinoita hotelleista sun muista joita voi kuka tahansa kirjoittaa ja arvostella. Kokemuksia voi lukea joko naurusta ulvoen tai järkyttyen. Arvostan rehellisiä matkakokemuksia, tässä muutamia tripadvisorista löydettyjä kokemuksia ja näitä alempana myös omiani: eläkeläisnainen luulee viettävänsä rauhallisen aurinkoloman ja huomaa että arvokorut viedään hotellihuoneesta etelässä. Respa ei reagoi. Kaksi nuorta australialaisnaista matkustaa kaupunkilomalle, he ovat aikaisemmin majoittuneet 5 tähden hotelliin ja saavat sitten muutaman tähden hotellin jota mainostetaan luksusmajoituksena. Naiset majoitetaan tunkkaiseen ahtaaseen yläkertaan, jonne ei hissi kulje ja huone on käytävälle niin ettei huoneeseen tule raitista ilmaa. Luksusloma muuttuukin nuhjulaksi yläkerrassa johon kukaan muu ei halunnut. Toinen tapaus: ei ole mitään kontrollia kuka saa vaeltaa hotellissa, kukaan työntekijä ei ole näkemässä. Paikallinen matkailija ryöstetään hotellin käytävällä. Pariskunta jotka luulevat pääsevänsä romanttiselle kaupunkilomalle, kunnes huomaavat että majoitus on ala-arvoinen. Pariskunnalle luvataan yksityinen huone mutta vessa on kaikkien käytössä, peitto likainen ja lisäyllärinä sängyn alla on jonkun likainen sukka turisteja ilostuttamassa. Se siitä romantiikasta. Vanhempi pariskunta jonka varausta ei löydy. He saavat huoneen yläkerrasta jossa ei ole hissiä. Pariskunta joutuu raahaamaan neljää matkalaukkua ainakin 50 raput ylös. Respassa tiuskitaan. Tämän lisäksi heille annetaan myös nettikoodi joka ei aluksi toimi ja uutta nettikoodia täytyy kerjätä. Suuri turistiseurue samaisessa majoituksessa jotka tulevat tapahtuman takia. Respan työntekijä heittää laukut aulaan ja heittää osan seurueesta kadulle laukkuineen syynä se ettei hän pidä joistain seurueen jäsenistä. Hotelli jota ei koskaan siivota ja jääkaapissa on edellisten turistien vanhat pitsat ja kakut uusille vieraille. Sviitti jossa on patjat lattialla. Torakoita kuhisevat majoitukset. Onneksi on tripadvisor! sekä hyvässä että huonossa muista aina lukea tripadvisor ennen kuin maksat hotellin. Vaikka ei sekään 100% luotettava aina ole koska jotkut matkailijat kehuvat tahalteen myös huonoja majoituksia, sen olen huomannut. Joskus erinomainen -palkintoja myönnetään myös aivan liian helpoin perustein kaameille majoituksille. Kaamealla tarkoitan etenkin sitä jos asiakaspalvelu on tietyn maalaisille harvinaisen epäkohteliasta. Hotellityö on asiakaspalvelua ja ei ole oikein kohdella huonosti maksavia asiakkaita jotka saattavat tulla toiselta puolen maailmaa. Sillä mistä maasta turistit saapuvat ei pitäisi olla suurta merkitystä hotellin työntekijöille, etenkään negatiivisessa mielessä. Jokaista asiakasta tulisi kohdella ensin ihmisenä ja asiakkaana.

Tässä muutama oma hullunkurinen hotellikokemus: voisin kirjoittaa lähes kirjan hotellintyöntekijöistä jotka pitävät hotellia mutta vihaavat silti ulkomaalaisia minut mukaan lukien. En tiedä miksi mutta huonoa tuuria se kai on kun löytää itsensä kerta toisensa jälkeen sellaisista majoituksista joissa ulkomaalaisista pidetään vähemmän kuin kärpäsistä. Yksi hotelli jossa ainoa vapaa huone oli aamupalahuoneessa. Luulen että se olisi ollut jonkun työntekijän entinen huone, peruin varauksen ja se onnistui ihme kyllä. "Hotelli" jonka vessa sijaitsi keittiössä ja siellä oli muiden tavaroita ja muita ihmisiä, se yllätti. Hotelli osoittautui joksikin hostelliksi mutta oli hotellin hintainen. Hotellin keittiö muistutti kirpputorin tavarahyllyä ja oli täynnä edellisten tavaroita. Hotelli jossa mainostettiin ravintolaa kattoterassilla jota ei ollutkaan, vaikka hississä oli menu hintoineen. Irroitin menun ja seuraavana päivänä se ilmestyi takaisin. Keski-Euroopan perhehotelleista minulla on eniten huonoja kokemuksia. Yksi hotelli jonka sängyllä hyppivät kesyt jättikirput tai luteet, mutta hotellissa ei ollut muuta vikaa. Yksi hotelli jonka uima-altaaseen tippui homevettä hotellin risasta katosta ja hissi oli koristeltu kaikilla sateenkaaren väreillä. Uiminen hotellissa jäi. Sain useita kertoja huoneen jossa oli aivan kaikkea mahdollista sängyissä ja kaikki kuviteltavissa olevat viat, kuten suihku josta ei tullut mitään vettä. Ei tupakointia huoneet joissa on kumminkin ollut sikarinpolttajia. Hotelli Keski-Euroopassa jonka huoneissa oli +50C lämpötilat ulkona ollessa +40C ilman tuuletinta, ei ilmastointia. Ilman merta voi hiessäkin uida. Kuumuus ei ehkä minua haittaisi jos olisi ollut edes ilmastointi tai merituuli mutta kun ei ollut mitään. Yksi hotelli jonka respassa kiellettiin menemästä hotellin nettiin, vaikka olin maksanut saman hotellin huoneen. Perhehotelli jonka alakerrassa oli kaljatehdas ja kaljaa alettiin aikaisin aamulla tehdä hotellin asiakkaiden unenlaadun iloksi. Hotelli jonka aulassa ei saanut syödä mitään, se myös yllätti yhdessä kohteessa. Hotelli jonka respan naistyöntekijä sanoi ettei ole tilaa ja hetken päästä toinen työntekijä ilmoitti että kyllä on tilaa. Yksi majoitus jossa ei ollut juurikaan ketään asiakkaita ja lähes sata matkailijaa olivat kehuneet perhemajoituksen työntekijää ystävälliseksi, mutta minulle hän vain huusi ja raivosi syyttä. Syynä se että työntekijä vaihtoi mieltään jatkuvasti, käsittämätöntä. Kaikenlaista voi matkoilla kokea. Parhaita hotelleja ovat olleet minulle ne joissa on ollut kohtelias asiakaspalvelu, on edes tervehditty saapuessa, plussaa annan myös merinäköalasta tai muuten mielenkiintoinen ympäristö esim. näköala laaksoon tai kaupunkiin. Jääkaapista, siisteydestä sekä ilmastoinnista saa minulta aina plussaa jos on edes jokin näistä. Vaikka en siivousfriikki ole niin silti en voi antaa plussaa siitä jos hotellin lattia on samassa kunnossa kuin navetan lattia. Majoitukset maksavat usein sen verran että olettaa hintaan sisältyvän siivouksen edes kerran ennen saapumista. Homeesta joudun myös antamaan miinusta koska sairastun siitä ja äänikin muuttuu käheäksi. Valehtelusta saa miinusta hotellissa ja en toista kertaa palaa. Kaiken jälkeen minunkaan kaikki matkat (ja hotelli) kokemukset eivät ole täydellisiä, löytyy myös runsaasti huonoja kokemuksia tässä vain osa. Jos sinä et ole vielä liittynyt Tripadvisoriin niin kehotan liittymään, siellä voit aina jokaisen matkan päätteeksi antaa palautetta: sekä hyvää että huonoa tarpeen tullen. Edit. samalla sivustolla voi arvostella myös nähtävyyksiä ja ravintoloita. Myös yelp sivustolla voit antaa palautteita kokemuksistasi hotelleista, ravintoloissa sun muissa. Nämä sivut toimivat (tai pitäisi toimia) myös puhelimissa.

It's enough to open Tripadvisor and you will find all kind of hotel experiences. People don’t take trips but trips take people. Right! I respect honest reviews and reviews are not needed to be only Positive often it's needed to say the real truth. On tripadvisor there is stories about people who thought they could leave jewellery to the hotel room and suddenly somebody stole everything from them. It won't surprise me anymore but it's good to know it could happen about anywhere. Two Australian women gone to city holiday and they thought they found Luxury hotel and then it was a hotel without elevator on the top floor and window to the corridor without fresh air. Found these experiences from tripadvisor. Hotels where there is nobody working (workers disappear at their working time to somewhere) and tourists are left with strangers who wander around the hotel, it sounds scary.

And then here is few of my weird hotel experiences: 
I could almost write a book about hotel workers who hate all foreigners (me as foreigner included) I just don't get it why some people want to work at hotel especially if they seem to hate foreigners. This doesn't happen in everywhere but perhaps I got bad luck because sometime I found myself from places like that. This is what I've experienced at least few times. One hotel there was a room middle of the kitchen and breakfast room. I felt like living at the restaurant, then I had to say I don't take the room and luckily it was possible to get money back and go to another. One hotel had menu and roof terrace restaurant but there was not any rood restaurant, only menu. I took away the menu but staff put the menu back next day. It was perhaps dangerous wander around the roof searching the restaurant. Then one hotel room was like sauna and +50C inside without AC and without sea it was like tropical climate or similar to sauna. It was difficult to stay there especially because I come from Northern Europe I get used to mild summers not sauna summers but ofcourse I love sunny weather but then when I can go to beach and feel fresh sea wind.  I've been to one accommodation there was only few people and hundred people wrote to Tripadvisor that the reception worker is friendly but the worker was not friendly to me at all. She was screaming to me without any real reason, or her reason was that we agreed the leaving time but next day she changed her mind totally. Once I found hotel that at least seemed nice and there was a swimming pool but also mould. After all my all travel experiences are not only Perfect experiences because I also got bad experiences.
Are you already on Tripavisor or not yet? I definitely recommend all travelers join to Tripadvisor for telling positive (and negative when needed) feedback of hotels and more. 
Ps. Check also Yelp it's similar than Tripadvisor.
Picture from Pixabay.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentointi on jälleen käytössä uusissa jutuissa.