tiistai 16. lokakuuta 2018

Parhaat & pahimmat loma-asunto kokemukset ja huijaukset airbnbssä

kuva.
Välillä majoitun myös loma-asuntoihin, joten tässä mieleen jääneitä kokemuksia eri kohteiden loma-asunnoista: aloitetaan kertominen Terracinasta. Yhtenä keväänä 2013 löysin muistaakseni homeliday sivulta loma-asunnon. Asunto sijaitsi entisessä munkkien tilassa ja oli melko tilava ja upea näköala vuorelta alas kaupunkiin, merelle ja palmulehtoon. Omistaja oli mukava ja haki autolla koska juna-asema oli suljettu ja piti jäädä pois sitä seuraavalla, toisella asemalla. Juuri se jäikin Laziosta mieleen että monet loma-asuntojen pitäjät olivat mukavia ja hakivat autolla. Eipä ole vastaavaa ollut muualla, muissa kohteissa joutuu itse etsimään reitit vaikka se olisi vaikeaa. Asunnolta pääsi myös kävelemään vanhaan kaupunkiin jossa on raamattuakin vanhempi vanhakaupunki (silti kivisillä kerrostaloilla) ja roomalaisella kivitiellä, se oli mielenkiintoista nähdä.

Asunto oli kohtuuhintainen eli hotellia halvempi. Sisiliassa olen ollut loma-asunnossa, joka oli tilava ja siinä oli kaksi parveketta. Yksi parveke sijaitsi keittiön vieressä ja sieltä oli upea näköala rantakadulle +vaaleansinisena kimaltavalle Joonianmerelle. Toiselta parvekkeelta näkyi kalaravintola ja lastenkerho tyypillisellä kapealla kujalla. Myös yhtenä päivänä ikkunoiden alla käveli kujilla aito trubaduuri iloisena soitellen. Talon pyöräkellari oli siinä kunnossa että muualla se kiellettäisiin, mutta muuten asunto etenkin parvekkeet oli kivat. Lämmin vesi ei aina riittänyt, mutta jos sää on lämmin se ei minua niin kauheasti haittaa. Sää oli vielä melko lämmin syys-lokakuun vaihteessa. Loma-asunnot Belgiassa on täysin oma lukunsa, niistä pidin yhdestä asunnosta joka oli uusi ja katolle oli rakennettu vihreä piha/puutarha. Oli aika kiva käydä katolla kun katto näytti aivan pihalta ja linnutkin viihtyivät hyvin kattopuutarhassa, vaikka olikin talvi. Alla ne huonoimmat kokemukset.

Here is my best and worst holiday apartment experiences: let's start about the good ones. Years ago I found nice holiday accommodation in Terracina, location was on green hill so there was a beautiful views to hillside and sea. Also to garden and palm trees. There was also ancient Roman old city it was interesting to see. The owner was friendly and because there was no train station or it was under renovation he pick up by car, without asking payment of it. I think it was very friendly and polite, I didn't have to search all transport information. I'm not sure but I think the apartment I found was on homeliday page. I've been in Sicily at holiday apartment, there was a lot of space and many rooms. Also 2 balconies, one with a beautiful Ionian lightblue sea view and fresh sea wind. One balcony with a view to typical old alley. I liked those balconies. One new apartment in Belgium flanders had a beautiful garden roof. I liked the garden roof it was like a real garden outside. 

kuva.

Pahimmat kokemukset tulee tässä, niitäkin riittää. Meinasin ottaa loma-asunnon Tukholmassa, johon teinkin jo varauksen airbnbssä. Asunnon omistaja oli mukava varaukseen saakka, sitten loppui. Ilmestyi viesti jossa kerrottiin mihin ei saa koskea ja että asunnossa on selkeät sääntölaput, huh. Mitään tietoa en saanut, minun piti itse etsiä kaikki google-ohjeet asunnolle menosta metrolla jne. Myös asunnon kerros jäi tietämättä. Hostin mielestä asiakkaan kuuluu itse etsiä kaikki tieto ja kysellä kaduilla ihmisiltä tietoja, hän ilmoitti olettavansa niin. Ilmoitin myös asiaan kuuluvasti tuloajan jne. Mutta kun vihdoin löysin perille niin minun olisi pitänyt etsiä avainta pyöräkellarista, omistaja ei vaivautunut paikalle eikä antanut selkeitä ohjeita, vaikka muille hän oli tuonut avaimet. Avaimen säilytys pyöräkellarissa ei tunnu kovin luotettavalta ratkaisulta, mutta ko.sivu oli toista mieltä. Omistaja ilmoitti että hänellä on tapaaminen 3 tunnin ajan, mutta en voinut jäädä rappuun odottamaan iltakymmeneen joten peruin varauksen törkeän käytöksen+odotuttamisen takia ja menin hostelliin jossa sentään oli respa. Host olisi voinut ilmoittaa kiireistään jo aiemmin, mutta hän ei tehnyt niin. Omistaja ärsyyntyi ja yritti periä vielä tuplahintaa. Airbnb asiakaspalvelu ei reagoinut tilanteeseen, he luulivat kyseessä olevan erimielisyys, vaikka kyseessä oli ulos jättö ilman avainta. Useiden päivien yhteydenottojen jälkeen sain vain alle puolet takaisin maksetusta summasta eli 50e. Mielestäni hyvä host ilmoittaa heti jos on liian kiireinen, tässä tapauksessa niin ei toimittu. Varausta en olisi tehnyt jos olisin vain tiennyt hostin kiireistä, hän väitti että hänellä on aikaa illalla. Minulle jopa ilmoitettiin hostilla ei voi olla 24h aikaa vastailla puhelimeen, en ikinä olettaisi sellaista oletin vain että hänellä olisi ollut aikaa se luvattu 3-10min. kertoa missä avain edes viestillä. Enää en aio ikinä Tukholmassa lomailla, minulla on lähinnä vain huonoja kokemuksia Tukholman majoituksista joten jatkossa taidan vain lentää ohi. Se että jätettiin ulos kylmällä ilmalla illalla ei tuntunut inhimilliseltä kohtelulta siitä jäi paha mieli. En usko ansainneeni sellaista. Olisi hyvä jos Suomessa lisättäisiin myös laivareittejä muualle, olisi monipuolisempaa..

Halusin antaa mahdollisuudeen ja luottaa, mutta se ei kannattanut. Matkailijan kannattaa aina mennä sinne jossa saa ystävällistä tai edes inhimillistä kohtelua, niin ei käynyt.  Toinen huono kokemus tapahtui Suomessa yhdessä hyvin vanhassa historiallisessa kaupungissa. Luulin aluksi löytäneeni kuvaillunmukaisen loma-asunnon, joka ei ollut mitään kuvailusta. Kuvailussa luvattiin erittäin siisti jne. asunto, jota se ei ollut. Asunnossa näytti siltä kuin siellä olisi pidetty tietynlaista leiriä tms. ja siivous jätetty puolitiehen. Likaa ja tyhjiä purkkeja oli jätetty uusien tulokkaiden "iloksi" ja kuvauksessa luvattiin aivan muuta kuten täydet shampoot, jotka puuttui. Ihmettelin heti miten host kehtasi jättää tyhjiä ja puolikkaita purkkeja, vaikka lupasi uusien kuuluvan. Asunnon alakerrassa oli baari ja vieressä hotelli, päättelin niiden kaikkien olevan samaa firmaa vaikka host yritti esiintyä yksityisenä. Kaiken lisäksi lopussa siivooja joka toimi vuokrauttajana, teeskenteli että asunnosta hävisi jokin peite ja hän meni ostamaan uuden ja sitten löysi sen vanhan aluksi syyteltyään aiheettomasti. Hän myös antoi aiheettoman ja loukkaavan palautteen, jossa syytetään varkaaksi. Aluksi syytteli ja vaati lähes 200e tyhjästä. Oli uskomattoman lapsellista ja tyhmää käytöstä, pilasi kokemukseni niin täysin etten enää mene koko kaupunkiin. Kaikki alkoi kuin tyhjästä, sillä en ollut edes valittanut asunnon likaisuudesta ensin, host aloitti koko shown vasta netissä. Koko talossa myös vahdittiin maksavia asiakkaita kameroilla ilmoituksen kera. Harva huolii käytettyä likaista peitettä tms. kun kaupasta saa uusia ja varmasti kaikki haluavat raahata peitteitä mukana matkalaukun kera, huh. Syy kuulosti täysin tekaistulta ja oli yksi konsti yrittää tienata. Edit. Kaiken lisäksi huomasin myöhemmin airbnb palvelun vieneen 80e palvelumaksun, jota en aluksi tiennyt siitä ei ollut mainintaa. Luulin palvelumaksun olleen noin 20e, varausta en olisi tietenkään tehnyt jos olisin tiennyt korkeasta palvelumaksusta. Mitään palvelua ei ollut ollut mutta maksu oli mennyt, sillä hinnalla olisi saanut esim. yhden yön hotellissa. Tämän takia en taida voida ko.sivua suositella, sen sijaan hotelleja ja muita loma-asunto sivuja kannattaa kokeilla. Paras on jos löytää aidon rehellisen yksityisen. Aikaisempia juttuja: loma-asunto kokemuksia 1.  asunto Italiasta vinkkejä. Tapahtumia lokakuussa.

And here is my worst holiday apartment experiences: 
I was in Stockholm and found one airbnb apartment. Unluckily the host didn't inform me that she was very busy, exactly a way too busy. I thought host had time but she didn't inform she got no time. Before booking I didn't know it, after booking host told she was in another country/place for work. I could not know it. I had to search all transport information by myself, it's sometime difficult in a big city but found information. I didn't get information from host, host's advices were "ask from other people". Then host didn't bring the keys, finally when I found the house I had to search keys from the cellar. In my opinion it's not the most secure way to keep any keys in cellar, but the page had another opinion. I couldn't find the keys at all. I tried to ask information but host didn't have a time anymore and closed phone for 3 hours. I could not wait outside or in corridor 3h in the late evening. I had to cancel and lost half of the money. It was very difficult to get back anything, because it was like my fault that host didn't have a time. Even host didn't inform me before booking. I understand host (or guests) could be busy but that is a thing to tell first. The page blame that host can't be available 24h, ofcourse not I would never expect that. I was just thinking when I'm fair and tell the arrival time host could be available but was not. Host knew my arrival time and didn't say anything, but was busy. I wanted to give a chance and trust but it didn't work. I don't think that I deserved to be left outside in cold Autumn weather like that but this happened. I had to go to metro again and to hostel. Sometime traveling is not nice.

The second one happened in my country. The holiday apartment seemed to be from "private" but it was a company without mention. And there was a lot of lies in details: new and clean, it was not. Host was the only worker as it seemed and had no time to do cleaning and all. Host had the whole day and evening to do cleaning, which she did only half way. I didn't even complaint about the cleaning until she got mad and started to make false accusation. There was mention shampoo, soaps etc. included but had to buy everything nothing was included. Then in checkout day the host got mad and started to blame that I'm thieves and some blanket disappear. Yeah sure, how come. Sure all guests want to take old dirty blankets especially when there is new blankets in stores and there was a camera in corridor as all knew. It was totally naive and incredible behaviour. It felt like searching some thing to blame, without a real reason. I really don't care about that but the thing I think is wrong to make false accusation, it was wrong. Airbnb customer service took 80€ as some service fee which I didn't know. I thought service fee to be something like 20e as it was first but then it changed totally. I would never book if knew these things before: any price can change after and before booking could change and customer service and also hosts can change the prices, also service charges could go skyhigh. I guess next time if I ever book anything again I have to recommend hotels and other holiday pages.

6 kommenttia:

  1. Your mode of explaining the whole thing in this paragraph is really
    pleasant, every one can without difficulty know it, Thanks a lot.

    VastaaPoista
  2. Thank you for commenting. I decided to write honest experiences of holiday accommodations

    VastaaPoista
  3. Pretty great post. I just stumbled upon your weblog and wanted to say that I've really enjoyed browsing your weblog posts.
    After all I'll be subscribing on your rss feed and
    I'm hoping you write once more very soon!

    VastaaPoista
  4. Today, I went to the beachfront with my kids. I found a sea shell and gave
    it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She put the shell to her ear and
    screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
    She never wants to go back! LoL I know this is completely off topic but I had to tell someone!

    VastaaPoista
  5. Right here is the right website for everyone who hopes to
    find out about this topic. You realize a
    whole lot its almost tough to argue with you (not that I actually will need to…HaHa).
    You definitely put a fresh spin on a subject
    that has been discussed for years. Excellent stuff, just wonderful!

    VastaaPoista
  6. Hi thanks for telling that
    yes anything can happen but luckily there was no jellyfish on beach

    VastaaPoista

Kommentointi on jälleen käytössä uusissa jutuissa.